۱۳۹۱ مهر ۶, پنجشنبه

مجيد توکلی برنده هشتمين «جايزه صلح دانشجويی» نروژ


مجيد توکلی»، دانشجوی زندانی، در مراسمی که روز جمعه ظهر در نروژ برگزار شد، به عنوان برنده هشتمين «جايزه صلح دانشجويی» اعلام شد.

کميته جايزه صلح دانشجويی از مجيد توکلی به دليل فعاليت‌های صلح‌آميزش در راه آزادی بيان و دموکراسی تقدير کرده است.

پيش از اين دانشجويانی از برمه‌، تيمور شرقی، زيمبابوه، کلمبيا و کرواسی اين جايزه را دريافت کرده‌اند.

محمود اميری‌مقدم، سخنگوی سازمان حقوق بشر ايران که در اين مراسم حضور داشت و سخنرانی کرد، درباره کميته جايزه صلح دانشجويی به راديو فردا می‌گويد:« جايزه صلح دانشجويی، توسط سازمانی به همين نام اهدا می‌شود. جايزه صلح نوبل هم در نروژ اهدا می‌شود. جايزه صلح دانشجويی را هم بر اساس جايزه صلح نوبل پايه‌گذاری کردند.
 
« حرف اصلی من اين بود که جنبش دانشجويی ايران فراموش نشده است... توجهی که امروز جنبش دانشجويی ايران گرفته،... نشان می‌دهد دنيا جنبش دانشجويی ايران را فراموش نکرده و نخواهد کرد و از خواسته‌های آنان حمايت می‌کند.» محمود امیری مقدم


شانزده سال پيش اولين جايزه صلح دانشجويی اهدا شد و برای اين پايه‌گذاری شد که به دانشجويان دنيا هم توجه شود.  اين نهاد کميته‌ای دارد که از چهار متخصص در رشته‌های مختلف تشکيل شده. در کميته امسال خبرنگاری بين‌المللی بود، کسی که سال‌ها در زمينه صلح فعاليت کرده، پنج دانشجو و چهار غير دانشجو در اين کميته حضور داشتند.»

جايزه صلح دانشجويی از طرف دانشجويان نروژ هر دو سال يک‌بار به دانشجويی اهدا می‌شود که برای پيشبرد صلح، حقوق بشر و دموکراسی تلاش می‌کند.

از محمود اميری‌مقدم می‌پرسم، آيا مشخص هست که مجيد توکلی از بين چند نفر و چه کسانی بعنوان برنده اين جايزه انتخاب شده است؟ او در پاسخ می‌گويد:« اين مساله علنی نيست و محرمانه است. ولی بيش از صد نفر کانديدا شدند و در دوره آخر از بين پنج نفر مجيد توکلی انتخاب شده است.»

محمود اميری‌مقدم، سخنگوی سازمان حقوق بشر ايران در مراسم اعلام برنده جايزه صلح دانشجويی امسال درباره مجيد توکلی و جنبش دانشجويی ايران صحبت کرد.

او درباره سخنرانی‌اش می‌گويد :« حرف اصلی من اين بود که جنبش دانشجويی ايران فراموش نشده است. اهدای این جايزه به مجید توکلی اين مساله را نشان می‌دهد که با اينکه حکومت ايران با زندانی کردن، محکوم کردن به حبس‌های طولانی مدت و اخراج از دانشگاه قصد دارد صدای جنبش دانشجويی ايران را خاموش کند، توجهی که امروز جنبش دانشجويی ايران گرفته، برعکس آن را نشان می‌دهد. دنيا جنبش دانشجويی ايران را فراموش نکرده و نخواهد کرد و از خواسته‌های آنان حمايت می‌کند.»

وزير خارجه نروژ در مراسم اعلام برنده جايزه صلح دانشجويی با اشاره به مجيد توکلی گفته که جايزه امسال به شخصی جوان و شجاع اهدا شده است.

در بخشی از اطلاعيه‌ای که به همين مناسبت منتشر شده هم به نقش دانشجويان در ايران و محروميت از تحصيل تعداد زيادی از آنها اشاره شده است.

هشتمين جايزه صلح دانشجويی در ماه فوريه سال ۲۰۱۳، ۵ ماه ديگر اهدا خواهد شد.

محمود اميری ‌مقدم درباره نحوه اهدای جايزه به راديو فردا می‌گويد:« اين جايزه هم لوح تقدير است و هم در يکی از خيابان‌های اينجا، روی سنگفرش خيابان رد پای برنده جايزه را درست می‌کنند و روی سنگی در اين خيابان اسم برنده اين جايزه نوشته می‌شود. اگر خود مجيد توکلی تا آن زمان آزاد نشود و نتواند به نروژ سفر کند، حتما شخصی ديگر اين جايزه را از طرف او دريافت خواهد کرد.»

مجيد توکلی در شانزدهم آذر سال ۸۸ در دانشگاه اميرکبير آيت الله خامنه‌ای را ديکتاتور ناميد و پس از آن مورد ضرب و شتم نيروهای امنيتی قرار گرفت و بازداشت شد. از آن زمان تاکنون مجيد توکلی به مرخصی نيامده است.

مجيد توکلی به اتهام اجتماع و تبانی عليه نظام، تبليغ عليه نظام، توهين به رهبری و توهين به رياست جمهوری به هشت سال حبس تعزيری، پنج سال محروميت از فعاليت سياسی و پنج سال محروميت از خروج از کشور محکوم شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر