۱۳۹۱ شهریور ۳۱, جمعه

احمد شهید: طی دو سال بیش از ۳۰۰ مسیحی به طور خودسرانه در ایران دستگیر و زندانی شده‌اند


خبرگزاری هرانا - بازرسان حقوق‌بشر سازمان ملل روز پنجشنبه ۳۰ شهریور اعلام کردند در دو سال گذشته، بیش از ۳۰۰ مسیحی در ایران دستگیر شده‌اند.
بنا به گزارش رادیو اروپای آزاد، در بیانیه مشترکی که بازرسان روز پنجشنبه ۳۰ شهریور در شورای حقوق بشر در ژنو منتشر کردند، ضمن استقبال از آزادی کشیش یوسف ندرخانی از زندان، از وضعیت دیگر زندانیان مسیحی در ایران، ابراز نگرانی کردند.
یوسف ندرخانی ۳۳ ساله که در سن ۱۹ سالگی به مسیحیت گراییده است، سه سال پیش در شهر رشت بازداشت شد؛ دادگاه بدوی در ۲۳ خردادماه آقای ندرخانی را به "ترک دین" و "دعوت سایر مسلمانان به مسیحیت"، "ایجاد یک کلیسای مخفی در خانه خود" و "ابراز مخالفت آشکار با اسلام" متهم کرده بود.
به گفته وکیل آقای ندرخانی، این کشیش مسیحی از اتهام "ارتداد" تبرئه شده و برای اتهام "تبلیغ علیه نظام" به سه سال حبس محکوم شد و چون وی این مدت را در زندان سپری کرده بود از زندان آزاد شد.
گزارشگران مستقل حقوق بشر در بیانیه‌ای مشترک از مقامات جمهوری اسلامی ایران خواستند فضا را برای کلیسا‌ها به ویژه کلیسا‌های خانگی انجیلی، آرام کنند و به آن‌ها اجازه فعالیت آزاد بدهند.
احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، برپایه تماس‌ها و اسناد و مصاحبه‌های خود می‌گوید: از سال ۲۰۱۰ بیش از ۳۰۰ مسیحی به طور "خودسرانه" دستگیر و زندانی شده‌اند.
شهید خاطر نشان کرده است که این دستگیری‌ها در حالی است که قانون اساسی ایران مسیحیت و آزادی فعالیت پیروانش را به رسمیت می‌شناسد و به لحاظ بین‌المللی نیز در این مورد تعهد کرده است.
گزارشگر سازمان ملل در امور ایران می‌گوید که ۴۱ نفر از این دستگیر شدگان دست کم از یک ماه تا بیش از یک سال در بازداشت بوده‌اند و همچنان شماری زیادی از آن‌ها در بازداشت هستند.
احمد شهید می‌افزاید کلیسا‌ها در ایران تحت فشار هستند و باید عضویت اعضای خود را گزارش کنند.
آقای شهید در مورد پرونده کشیش یوسف ندرخانی گفت: هنوز حتی مشخص نیست که چرا این کشیش مسیحی، مدت سه سال در زندان افتاد و ما هنوز پاسخ درستی از ایران دریافت نکرده‌ایم.
غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه در آخرین گفت‌و‌گوی مطبوعاتی خود هفته پیش که آن را خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا گزارش کرد، گفته بود که آزادی کشیش ندرخانی "نتیجه روند قضایی بوده و فشار رسانه‌های هیچ تاثیری در این پرونده نداشته است."
هاینر بیلفلدت گزارشگر ویژه آزادی مذهب شورای حقوق بشر سازمان ملل هم روز پنجشنبه گفت: حقوق آزادی ادیان برای مسیحیان تحت قوانین ایران تضمین شده و باید در عمل این حقوق برای آن‌ها فراهم شود.
وی همچنین از ایران خواست به دیگر ادیان و مذاهب از جمله بهاییان و دراویش‌های گنابادی احترام بگذارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر